سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :1
کل بازدید :45732
تعداد کل یاد داشت ها : 7
آخرین بازدید : 103/1/10    ساعت : 8:34 ص

بسم الله الرحمن الرحیم

فرسایش خاک

فرسایش خاک یکی از مشکلات بزرگی که برای محیط زیست وجود دارد، موضع فرسایش خاک است.

فرسایش خاک، باعث تخریب زمین­ های کشاورزی شده و موجب می­ شود تا کشاورزان به جای مشغول شدن به کار کشاورزی، به شهرها مهاجرت کنند و صنعت کشاورزی از رونق بیفتد.  

مهمترین عاملی که باعث فرسایش خاک می­ شود، "سیلاب" است. 

سیلاب چگونه پدید می­ آید؟

سیلاب فرسایش خاک جنگل­ ها و پوشش­ه ای گیاهی موجب می ­شوند که هنگام بارش باران، آب­ ها جذب زمین شوند و خاک­ ها از جای خود حرکت نکنند.

اما از بین رفتن جنگل­ ها و پوشش گیاهی، موجب می­ شود که هنگام بارش باران، آب­ ها به جای آن­ که جذب زمین شوند، به صورت سیلاب در آیند و به همراه خود، مقدار زیادی از خاک­ ها مرغوب را هم از بین ببرند.

وقتی انسان­ ها درخت­ های جنگل را قطع کردند، آب باران­ های شدید، در روی زمین جاری می­ شوند و سیلاب بزرگی را درست می­ کنند. سیلاب خاک­ های ارزشمند را با خود می­ برد و صدمات زیادی را به محیط زیست وارد می­ کند.  

وقتی که جنگل­ ها و پوشش­ های گیاهی از بین رفتند، آب­ ها کمتر جذب زمین می­ شوند. بنابراین، ذخیر? آب­ های زیر زمینی هم کم می­ شود و کشاورزان، دیگر آبی ندارند تا با آن، زمین­ های کشاورزی خود را آبیاری کنند. به همین دلیل کار کشاورزی را رها می­ کنند و به شهرها مهاجرت می­ کنند.  

در کشور ایران جنگل ­ها اهمیت زیادی داده نمی­ شود و مردم جنگل­ ها را به سرعت نابود می­ کنند. به همین دلیل فرسایش خاک در کشور ما، چندین برابر کشورهای اروپایی و آفریقایی است.

به همین دلیل باید دو کار اساسی انجام شود:فرسایش خاک قطع درختان

1.       فرهنگ استفاد? صحیح از جنگل­ ها، به مردم آموزش داده شود، تا جنگل­ ها را نابود نکنند. همچنین به مردم آموزش داده شود که به جای قطع درختان جنگل، درخت­های جدید بکارند.

2.       مسئولین محیط زیست، از جنگل­ ها مراقبت کنند و اجازه ندهند که افراد سودجو، جنگل ­های کشور عزیزمان را از بیبن ببرند.      


       مطلب قبلی : شعری برای امام زمان



پیامهای عمومی ارسال شده


+ اللهم صــــل علی محمد و آل محمد و عجــــل فرجهم